Matinspiration i butik
Förbättra er kundservice och skapa lojala kunder
trygg och säljande butikspersonal
Sen 2015 har Cecilia Walton på Kreativa Kök arbetat med att lyfta vikten av det personliga bemötandet inom dagligvaruhandeln. I all digital utveckling är vi fortfarande människor, som har behov av att se och att synas.
Skrolla för att se mer info om våra tjänster för matbutiken!
I den fysiska butiken kommer det att bli ännu viktigare att sticka ut och skapa kontakt med kunden. För att klara den utmaningen anser vi att personalen behöver höja sin lägstanivå i kunskap om mat. Att gå ifrån att bara serva kunden med en vara och ta betalt, till att faktiskt hjälpa kunden till ett bra val! Ett hälsosamt och hållbart val eller ett enkelt och smidigt middagstips. Kunderna kommer att älska er för att få dessa vardagstips!
2015 började vi arbeta med vår första butik ICA Nära Norrviken med Magnus Wassén i spetsen. Vi jobbar även med ICA Nära Stuvsta. Sedan dess har konceptet utvecklats, lagts på is under pandemin för att nu lyftas upp i en ny tid.
Under pandemin har Kreativa Kök utvecklat och arbetat med digitala tjänster och först ut att prova våra matlagningskurser online var ICA Nära Abrahamsberg. Smidiga snabba kurser med lägre kostnad och minimal logistik. Vi arbetar även nu med butikens sociala medier för att skapa mervärden i de digitala kanalerna.
Vår strävan är att öka kunskapen om mat hos medarbetarna och inspirera dem i sin yrkesroll, samt även vara närvarande med kundaktiviteter i butiken och i de digitala kanalerna.
Syftet är att ju mer kunskap medarbetare har, desto lättare har de att bemöta kundens personliga behov. Med vår närvaro i butiken får kunden ytterligare mervärden och experthjälp.
Målet är att vi tillsammans skapar lojala kunder och trygg säljande personal, som känner att de utvecklas på sin arbetsplats.
Vår kursledare & matinspiratör
Cecilia Walton är vår passionerade och engagerade kursledare och inspiratör. Hon är kock, diplomerad kostrådgivare vid Svenska Näringsakademien och även förändringsledare för hållbar mat genom måltidskonceptet Diets for a green planet. (Södertälje kommun arbetar efter detta koncept sedan 2010).
Cecilia startade Kreativa Kök 2013 i syfte att förbättra den fysiska och psykiska hälsan hos barn, ungdomar och vuxna genom maten och måltiden. Matbutiken är ett viktigt nav för att få oss på rätt köl igen och det lönar sig både för butiken och dess kunder att utveckla sig med högre kundservice.
våra tjänster för dagligvaruhandeln
Två huvudsakliga områden
Det ena området är utbildning och fortbildning för att öka butikspersonalens kunskaper om mat, med inriktning på hälsa och hållbarhet. Ju mer man kan desto modigare och bättre kundservice kan man erbjuda. Vi erbjuder både fysiska och digitala kurser och föreläsningar.
Den andra inriktningen är att stödja butiken i praktisk och digital kommunikation till kunderna. Våra kundevent som matinspiratörer i butik bygger på att vi har ett tema varje gång med fokus på hälsa och hållbarhet i de flesta fall. Kunden får ett smakprov i samband med att de blir tipsade om bra mellanmål, bra frukost, utflyktsmat eller något annat tema. Vi för dialog med kunden och är inte knutna till någon specifik produkt. Det är inte en s k demo, utan ett sätt att snabbutbilda och informera kunden om ett gott, hälsosamt och hållbart val.
Digitala tjänster kan vara att vi arbetar med butikens sociala medier för att skapa mervärden till kunderna den vägen också. Detta är ett mycket bra komplement till butiksaktiviteterna.
Vårt erbjudande i punktform
– Matlagningskurser digitalt och live
– Föreläsningar inom hälsa och hållbarhet
– Fortbildning efter introduktionskurserna
– Kundaktiviteter med mervärden och matinspiration
– Relevanta inspirerande inlägg med bild eller video i butikens sociala medier. Ofta med recept kopplat.
Kontakta oss för mer information och våra paketlösningar!
Postadress: Sidvallsvägen 13 135 49 Tyresö
Tel: +46-070 684 16 65
E-post: kontakt@kreativakok.se
Webb: kreativakok.se
Godkänd för F-skatt
Org. nr 559116-4420